Fundacja Universitatis Varsoviensis

Szanowni Państwo,

W ramach zadania publicznego „Wsparcie wymiaru samorządowego i obywatelskiego polskiej polityki zagranicznej – 2016” jako Fundacja Universitas Varsoviensis organizujemy konferencję dotyczącą swoistej dyplomacji historycznej w dobie Internetu oraz wyprodukowania dwóch krótkich filmów z gatunku marketingu wirusowego, które miałyby spełniać rolę edukacyjną dla zachodniego odbiorcy, ale także Polaków i w kraju i za granicą. Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w tym wydarzeniu.

Zaprosiliśmy 16 ekspertów w dziedzinie nowych mediów, historyków z nowatorskim spojrzeniem, dziennikarzy oraz samorządowców znanych z niekonwencjonalnych działań.

Jak wykorzystać historię do promocji kraju? W części historycznej zastanowilibyśmy się jacy bohaterowie i jaka część polskiego dorobku nadaje się do promocji. Naszym zdaniem najbardziej nieodkrytym dziedzictwem dawnej Polski jest nasz wkład w tworzenie instytucji demokratycznych, pod tym względem wyprzedzaliśmy Europę o całe wieki. Tej wiedzy nie mają nie tylko cudzoziemcy, ale także sami Polacy. Filmy i teledyski o polskiej historii powinny integrować także nas samych. Nie tylko husaria i bohaterowie walk o niepodległość powinni zajmować naszą wyobraźnię.

Dotychczasowe wysiłki polskie w tym zakresie i perspektywę zagraniczną przedstawiliby znani polscy naukowcy – prof. Konstanty Wojtaszczyk, dyrektor Instytutu Europeistyki UW, prof. Janusz Adamowski, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW. Dzisiejsze spory o historię będą komentować m.in. Robert Kostro – dyrektor Muzeum Historii Polski, Tomasz Sakiewicz – naczelny „Gazety Polskiej”, przedstawiciele miast i branży reklamowej będą mówili o swoich doświadczeniach z promowaniem historii.

Konferencja będzie obfitować w interesujące wykłady. Np. Łukasz Jasina, znawca kina jaka rolę
w świadomości polskiej odegrało PRL-owskie kino historyczne. Opowie o przykładach manipulacji
i często dobrej pracy organicznej (np. w przypadku filmów Jerzego Hoffmana) scalających polską wspólnotę. I porówna z kinem historycznym III RP. Marek Urban, warszawski pedagog, prowadzący
z powodzeniem od lat firmę edukacyjną, opowie o potrzebie nauczania dyskursywnego czyli jak uczyć młodych, by na zasadzie argumentacji w toku dyskusji potrafiliby bronić polskich dokonań. Mariusz Cieślik, znany publicysta i organizator widowisk telewizyjnych opowie jak przygotować niebanalny event historyczny (sam współorganizował satyryczną „Noc listopadową”, którą obejrzało 3 mln widzów). Marek Stremecki, dziennikarz i znawca PRL opowie o tym jak przygotować ciekawą multimedialną wystawę. Philip Steele, amerykański historyk, który napisał książkę o Mieszku I opowie jak skutecznie promować polską historię w USA.

Specjaliści od mediów opowiedzieliby o tym jak można „ograć mainstreamowe media”. To znaczy jak w skuteczny sposób przenieść pewien pozytywny przekaz o Polsce w świat, a także do serc samych Polaków. Wychodzimy z założenia, że dość już biadolenia o zachodnich mediach, które piszą o Polsce niechętnie i pisania wyłącznie sprostowań. Współczesne media trzeba „zadziwić” – stworzyć filmy, inne materiały i akcje narracyjne, które pomogą wykreować inny obraz Polski. Prelegenci podadzą przykłady akcji marketingowych inspirowanych przez konkretne wydarzenia np. jak Portugalczycy wypromowali swoje osiągnięcia historyczne i kulturalne, gdy Finowie zaczęli ich atakować na forum europejskim. Film „What the Finns should know about Portugal?” miał kilkanaście milionów odtworzeń w Internecie.

Opowiemy o udanych akcjach „patriotycznego PR” w świecie. Np. jak zmieniano obraz samej Finlandii. Jeszcze sto lat temu uważano Finów za naród nieprawdziwy bez wielkiej kultury. Zmiana nie przyszła wraz Nokią, do działań PR zaprzęgnięto sport – państwo fińskie postawiło na lekkoatletykę
i osiągniecia w tej dziedzinie sprawiły, że Helsinki w 1952 roku stały się gospodarzem Olimpiady. Później postawiono na architekturę, ekologiczny tryb życia, w końcu promocję technologii i edukacji. Lekcję fińską odrabia dziś Estonia. W skali regionu podobny sukces w postrzeganiu odniosła Badenia-Wirtembergia i Bawaria, która dowodzi, że konserwatyzm społeczny jest ściśle powiązany z postępem ekonomicznym. Zamożnych się docenia, ale w przypadku omawianych krajów i regionów często „dobry PR” wyprzedzał wydarzenia ekonomiczne.

Nie zabraknie dobrych przykładów z kraju; Piotr Szwedowski, przedstawiciel Malborka opowie nam jak wokół corocznej rekonstrukcji oblężenia tego miasta udało się wykreować autentyczną przyjaźń
z wieloma młodymi ludźmi z Niemiec. Paradoksalnie na początku lat 90. politycy starali się zniechęcić samorządy do celebrowania bojów z Krzyżakami, tłumacząc, że wówczas Niemcy oskarżą nas
o nacjonalizm. Tymczasem rekonstrukcje historyczne stały się zaczynem polsko-niemieckiej przyjaźni. Co ciekawe Malbork z powodzeniem „polonizuje” swoją historię, bo przecież to miasto w swojej historii dłużej było polskie niż niemieckie.

Z kolei Rafał Baran, wieloletni szef Agencji Reklamowej Grey Poland opowie, kiedy warto stawiać na retorykę patriotyczną w reklamie.

Najważniejsze wystąpienia z konferencji „Patriotyzm w sieci” zostaną użyte w filmie dokumentalnym o tym samym tytule.

Pozdrawiam serdecznie,
Rafał Geremek
Koordynator Konferencji „Patriotyzm w sieci”

Konferencja organizowana jest w ramach projektu „Patriotyzm w sieci. Projekt edukacyjno-filmowy”.

Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczpospolitej Polskiej.

Informacja w związku z zagrożeniem epidemiologicznym

Szanowni Państwo,

w dniu dzisiejszym Rząd zdecydował o zawieszeniu działalności instytucji kultury: teatrów, oper, filharmonii, muzeów a także kin – jak poinformował na konferencji prasowej Wicepremier, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Stosujemy się do wszystkich procedur Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Staramy się przenieść nasze najbliższe wydarzenia kulturalne na nowe terminy, o których będziemy Was informować w najbliższym czasie.
Chcemy Was uspokoić, iż zakupione przez Was bilety zachowają swoją ważność.
Sytuacja jest dynamiczna i staramy się do niej dostosować na bieżąco. Dlatego bardzo prosimy nasi Drodzy o wyrozumiałość i cierpliwość! :)
Wszelkie nowe informacje będą zamieszczane na naszych stronach i na portalach społecznościowych!
Życzymy Wam dużo zdrowia i życzymy sobie byśmy mogli Was gościć w nowo wyznaczonych terminach
Do zobaczenia!!! :)